Kung Fu Hälsa – träning för kropp och själ

Ikon

Varje resa börjar med ett steg

Andningsteknik

andning andningsteknik ande qi chi prana meditation malmö yoga

Pranayama

Koncentration på andningen vid meditation föranleder ofta människor att fråga om de bör andas på något särskilt sätt. Det bästa rådet är att andas naturligt och att allteftersom meditationen djupnar bli medveten om hur andningen blir mer dämpad och diskret tills den slutligen är nästan omärklig.

Det finns dock ett antal speciella andningstekniker, kända som pranayama, som lärs ut inom yoga, buddhism och qigong. Dessa sägs vara metoder genom vilka mediteraren kan vinna ökad kontroll över de väsentliga krafterna i kroppen och använda dem inte bara för att främja fysisk hälsa utan också vid transformation från fysisk till andlig energi.

Det är inte tillrådigt att använda de mer avancerade av dessa tekniker utan en lärare, eftersom de kan visa sig vara farliga (till exempel genom att påverka hjärtverksamheten), men det finns flera förberedande tekniker som hjälper medvetandet och kroppen att snabbare gå in i meditation och jag ger exempel nedan. Utöva dem om du vill under några minuter varje gång du tar plats på din kudde och låt sedan andningen återgå till sitt naturliga mönster.

Annonser

Postat i:Andningsteknik, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kung Fu Hälsa

Adress: Celsiusgatan 29, våning 3

email: kungfu.sweden@gmail.com

Tel: 070-367683

Qigong träning 2012

Tai Chi träning 2012

Yin Yoga träning 2012

Kung Fu för barn

Baguazhang träning 2012

Xinyi träning 2011

%d bloggare gillar detta: